Vaccinaties

Met vaccinaties beschermen we uw dier tegen besmettelijke ziektes, maar zeker net zo belangrijk is het bijbehorende jaarlijkse gezondheidsonderzoek. Tijdens dit onderzoek kunnen problemen vroegtijdig worden vastgesteld.

Een aantal van deze ziektes waartegen we vaccineren komen nog steeds veel voor in Nederland, een aantal andere ziektes hebben we, mede door verstandig vaccineren, behoorlijk kunnen terugdringen. Toch duiken ook die ziektes af en toe weer op. Dit komt onder andere doordat baasjes dieren meenemen uit het buitenland of doordat er via buitenlandse dierenasiels honden en katten in Nederland worden geplaatst.

Wij vaccineren op maat, dat wil zeggen wij kijken naar de levensstijl en het infectierisico van uw huisdier en adviseren dan welke vaccinaties van toepassing zijn.

Kat

Voor katten zijn de voornaamste vaccinaties die tegen katten- en niesziekte. In 2013 is er in Den Helder een uitbraak van kattenziekte geweest. Een deel van de katten die niet waren ingeënt is overleden, het andere deel was door middel van een zogenoemde noodenting toch nog voldoende beschermd.

Basis vaccinatieschema kat:

9 weken leeftijd: katten- en niesziekte

12 weken leeftijd: katten- en niesziekte

6 maanden leeftijd: katten- en niesziekte

1,5 en 2,5 jaar leeftijd: niesziekte

Vervolgens herhalen: 1x per 3 jaar katten- en niesziekte en de andere jaren alleen niesziekte.

Hond

Honden in Nederland worden jaarlijks gevaccineerd tegen de ziekte van Weil (leptospirose). De ziekte wordt veroorzaakt door verschillende soorten van de bacterie Leptospira. De infectie kan bij honden worden doorgegeven via urine van andere honden, de bruine rat en stilstaande wateren. De ziekte kan leiden tot ernstig nier- en leverfalen en zelfs tot de dood. De vaccinatie die tot vorig jaar standaard wordt gegeven, beschermt tegen 2 soorten van de betreffende bacterie. Uit onderzoek blijkt dat er echter nog 2 soorten verantwoordelijk zijn voor deze ziekte. Daarom is er nu een nieuw vaccin op de markt die ook tegen 2 andere soorten van deze bacterie beschermt. Om voldoende bescherming tegen de 2 nieuwe soorten te krijgen zal er een herhalingsvaccinatie na 2-3 weken moeten plaatsvinden. Hierna is jaarlijks vaccineren weer voldoende.

Basis vaccinatieschema hond:

6 weken leeftijd: hondenziekte en parvo

9 weken leeftijd: hondenziekte, leptospirose, leverziekte, parvo, para-influenza

12 weken leeftijd: cocktail: hondenziekte, leptospirose, leverziekte, parvo, para-influenza

9 maanden leeftijd: cocktail: hondenziekte, leptospirose, leverziekte, parvo, para-influenza

1 jaar – 9 mnd en 2 jaar – 9 mnd leeftijd: leptospirose

Vervolgens herhalen: 1x per 3 jaar de cocktail en de andere jaren leptospirose.

Indien de hond naar pension of cursus gaat is het vaak verplicht, en ook zeker aan te raden, om ook tegen kennelhoest te vaccineren. Dit kan middels een neusdruppel of per injectie.

Indien uw hond of kat mee gaat naar het buitenland is het verplicht om tegen hondsdolheid te vaccineren. Deze vaccinatie is 3 jaar geldig en mag pas vanaf 12 weken leeftijd worden toegediend.

Konijn

Ook konijnen kunnen worden beschermd tegen besmettelijke infectieziekten. Bij konijnen vaccineren we jaarlijks tegen myxomatose en virale hemorrhagische ziekte (VHD-1).

Dit is voornamelijk aan te raden bij konijnen die buiten worden gehouden, maar ook konijnen die binnen worden gehouden kunnen risico lopen.

Sinds vorig jaar komt er een nieuwe variant van virale hemorrhagische ziekte in Nederland voor: VHD-2. De verschijnselen zijn vergelijkbaar met VHD-1, maar de vaccinatie tegen VHD-1 geeft geen bescherming tegen VHD-2.

Konijnen die een risico lopen, kunnen het beste met een extra vaccinatie tegen VHD-2 worden gevaccineerd. Voor meer informatie over VHD-2 klik hier